28
Abr
08

“Where’s the Business Model for News, People?”


Jay RosenIt’s remarkable to me how many accomplished producers of those goods, the future production of which is in doubt, are still at the stage of asking other people, “How are we going to pay our reporters if you guys don’t want to pay for our news?” Recently I heard one such person say, “Society should be worried about this!”

At many a conference I have attended on new media and journalism, some old pro whose subsidy is fast disappearing will (mentally) place hands on hips and say about the Internet as a whole, “Well, that’s all very nice, very Web 2.0, but where’s the business model, people?” As if that were some kind of contribution. I can’t tell you how disconcerting–and weird–I find some of these performances.

Jay Rosen

Da pilha de artigos da semana passada este é dos mais interessantes. Jay Rosen coloca em discussão os modelos de negócio para a industria das notícias, e dá exemplos de como algumas das soluções podem estar no passado, e como a própria indústria da publicidade terá que se renovar para uma melhor eficácia na web.

Uma das questões mais interessantes que Rosen levanta é a do fim da fina cortina que separa o jornalismo da actividade empresarial, ou seja, porque não poderá uma empresa ligada a outra área de ter o seu próprio meio de comunicação? Será que agora que essa ligação é mais velada significa maior independência? As questões éticas são imensas.

Depois, noutro link, que não está directamente relacionado com este assunto (ou está?), fica o comentário de uma editora de um jornal americano que pensa que os utilizadores se acham muito espertos por estarem a ler o seu jornal online de borla. Pois,a esperteza deverá estar em pedir dinheiro para se dar acesso à mesma informação que se encontra gratuitamente, e provavelmente mais completa, noutro lado. Por acaso, ainda não recebi resposta do jornal AS BEIRAS…

Among last week’s article stack, this is one of the most interesting. Jay Rosen puts to discussion business models for the news industry, and gives some examples of how part of the solution can be found in the past, and how the advertising industry must renew itself for a better web efficiency.

One of the most interesting questions raised by Rosen is about the end of the thin curtain that separates journalism from businesses, or, why can a non-journalism company have it’s own media? Does it mean that now this connection is more veiled there is more independence at the newsrooms? The ethical issues around this are overwhelming.

Then, in another unrelated link about this subject(is it?), there’s a post by a local newspaper editor that thinks readers must feel pretty smart for reading her newspaper online for free. Yeah, smartness must be in asking for money to grant access to the same information that can be found for free, and probably better, someplace else.

This reminds me i never got an answer back from AS BEIRAS…



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