01
Ago
08

Links para as férias | Links for the hollidays


Antes de fazer uma pausa nos post, deixo-vos aqui algumas sugestões.

Primeiro, o Andy Dickinson fez uma análise excelente sobre como os jornais usam o video nos seus sites. Os primeiros foram o The Times, The Telegraph, The FT e o The Guardian. As conclusões estão aqui. Este trabalho deu-me a ideia de fazer algo semelhante para sites portugueses em breve…

Before taking some bloggidays, i’m leaving here some suggestions.

First, Andy Dickinson did a superb analysis of how broadsheets use web video. The first victims were The Times, The Telegraph, The FT and  The Guardian. the conclusions can be found here. Andy’s idea got me thinking about doing something similar for Portuguese news websitesl soon..

So there you have it, wisdom from the Broadsheets. But what advice would I give them?

Based on those points here are my suggestions with an indicator of who is doing better than others.

  • Big-up their embedded video. (Good: Times, FT Bad: Guardian Telegraph)
  • Make video work harder as a page element.(Good:Guardian Bad: FT, Times, Telegraph)
  • Ensure their video player works as an image (Good: Guardian)
  • Put more context in their stand alone players. (Good(ish):Guardian Bad: FT, Times, Telegraph)
  • Know their audience and look for the niche in that audience. (Good: FT, Guardian. Getting better: Telegraph Bad: Times)
  • Avoid formats like the plague. (Good: FT Goodish:Guardian Bad:Telegraph, Times.)

The Top Ten tips for newsaper video from the UK broadsheets

Newspaper Video Ning group

Ainda à volta do vídeo nos jornais, o NewsVideographer dá alguns sites que podem ser muito úteis para os interessados. Eu sei que estou.

Still about newspaper  videos, the NewsVideographer gives us a few websites that might come in handy for those interested. I know I am.

My colleague Kin Man Hui sent me an invitation to join Newspaper Video, a new social networking site started by Chuck Fadely, who also runs the NewspaperVideo Yahoo Group. Another great training resource!

Go check out these sites!

O Paulo Querido criou um mashup que mostra as capas dos diários gratuitos editados em Portugal. É mais uma das ideias muito interessantes do Paulo, e pelo que ele diz, muitas mais ainda estão para vir.

Paulo Querido created a mashup that shows the covers of the free dailies published in Portugal. It’s one of the many interesting ideas Paulo has, and for what he says, there are a few on the way.

Os jornais gratuitos caminham para dominar o continente europeu. Em diversos países, Portugal incluído, a circulação diária da imprensa gratuita já ultrapassou a da imprensa paga. Os gratuitos são um balão de oxigénio para o negócio da imprensa. Terão a capacidade de modificar o comportamento de mercado e até as práticas dos jornais pagos?
Na sequência da recolha de dados para um artigo a sair no Público sobre a imprensa gratuita no mundo, decidi produzir um pequeno mashup, o escaparate: jornais gratuitos de hoje. Criei-o a pensar apenas em ‘promover’ o artigo em papel, mas à medida que o ia preparando ele ganhou autonomia, passando a escaparate dinâmico. E ainda não está acabado.
Esta peça multimedia abre uma nova etapa no percurso no Certamente!, que passará a contar com uma secção de jornalismo multimedia, onde irei expondo as minhas peças multimedia, infografias interactivas, mashups, reportagens assistidas por computador.

Jornais gratuitos: artigo no Público com mashup de lançamento aqui

Howard Owens deixa algumas dicas para sabermos reclamar algumas histórias para nós. O que fazer para as tornarmos realmente nossas?

Howard Owens wrote a few tips for us to learn to claim our stories as our own. What should we do to really have a story ownership?

Reporters who own their jobs with an entrepreneurial spirit and energy will also own each story they do. What does story ownership mean?

  • You generate your own story ideas.
  • You decide the angle, who to talk to, where to gather information and what you do with it.
  • As you gather information, you find and save any relevant links.
  • You decide what other assets the story needs — video? a map? a pdf? a database? a graphic? pictures? You then either create or get created those assets.

(…)

An outline for taking ownership of your stories

Agora as más notícias: o Primeiro de Janeiro vai fechar. A direcção diz que é apenas por uma semana onde será feita uma remodelação, mas os trabalhadores não estão confiantes. São 30 jornalistas em jogo e 140 anos de história de um dos mais antigos jornais portugueses.  Uma situação a seguir.

Now the bad news: the Primeiro de Janeiro is closing. The board says it’s just for a week, during which some remodelling should be done, but there’s not much confidence among the workers. There are 30 journalists an 140 years of history at stake in one of the most ancient portuguese papers. This is a situation we’ll be following.

Até para a semana

Há períodos na vida das instituições, como na das pessoas, em que se precisa parar um pouco para preparar o futuro.
O PRIMEIRO DE JANEIRO vai parar uns dias para ressurgir mais forte, com novo grafismo, com nova dinâmica.

Nassalete Miranda

São legítimas as diversas leituras sobre este intervalo, já o mesmo não se aplica à especulação gratuita, que nestes casos, só existe para ferir gravemente os projectos.
São difíceis os dias que atravessamos.
Mas é na adversidade que sobressai o carácter dos indivíduos.
Mantemo-nos firmes na defesa dos nossos ideais como empresa de comunicação, que em quase 140 anos de vida, nunca teve necessidade de interromper a sua publicação diária.
Fá-lo hoje. Mas não é um adeus.
É um até para a semana.(…)

Editorial

Via @jayrosen_nyu

Para o final, uma belíssima elegia de Steve Smith para o fim de uma era. Descansem em paz, não serão esquecidos e deixaremos flores nas vossas campas. Mas agora, vamos em direcção ao futuro.

To finish,a beautiful elegy by Steve Smith for the end of an era. Rest in peace, you shall not be forgotten and flowers will be left on your graves. But now we are heading for the future.

The old newspapermen have died or are dying. One of my great mentors, Dan Wyant, passed away just a week or two ago. The younger, my generation, are fading, too, facing a future in which journalists serve products and platforms not communities and their newspapers. The young turks have become the old farts. We pray at the old altars. We worship the old gods. The new media moguls have their shiny new religion. And our passing is seen by them as both timely and just.

But there is more to be lost than warm, rosy recollections. It’s not all about nostalgia.

No instrument will ever serve the public interest so relentlessly as the daily newspaper. New media will successfully distribute data and information. “Communities of interest” will develop around niche products. And while print newspapers will survive to serve a small, elite audience, they never again will serve the larger geographic communities that gave them life and purpose. Democracy will have to find a new public square.

Still a newspaperman


AddThis Social Bookmark Button


1 Response to “Links para as férias | Links for the hollidays”



Deixe uma Resposta

Preencha os seus detalhes abaixo ou clique num ícone para iniciar sessão:

Logótipo da WordPress.com

Está a comentar usando a sua conta WordPress.com Terminar Sessão / Alterar )

Imagem do Twitter

Está a comentar usando a sua conta Twitter Terminar Sessão / Alterar )

Facebook photo

Está a comentar usando a sua conta Facebook Terminar Sessão / Alterar )

Google+ photo

Está a comentar usando a sua conta Google+ Terminar Sessão / Alterar )

Connecting to %s


I moved | Mudei-me

140char

Sharks patrol these waters

  • 128,741 nadadores|swimmers
who's online

Add to Technorati Favorites

View my FriendFeed



Twitter

Add to Technorati Favorites Creative Commons License

Naymz | LinkedIn

View Alex Gamela's profile on LinkedIn

View Alex Gamela's page at wiredjournalists.com


Videocast

a

Ouçam o meu podcast AQUI | Listen to my podcast HERE |


My del.icio.us

Use Open Source

LastFM

 

Agosto 2008
M T W T F S S
« Jul   Set »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

%d bloggers like this: